As a signatory of the Aarhus Convention, the European Union aims to transpose its provisions into EU law. The so-called legislative package presented by the European Commission at the end of 2003 to complete the implementation of the Aarhus Convention at the Community level contained a draft directive on access to justice in environmental matters, a proposal for a council decision on the conclusion of the Convention on behalf of the European Community and a draft regulation applying the three pillars of the Convention to all EU institutions.
Currently, the first element of the package stands little chance of being adopted. This is due to resistance by the Member States. Also, although the Commission claimed in 2003 that the proposal represented a milestone in strengthening democracy in environmental policy-making“, it now seems willing to give up on the idea of an ”access directive”. It is thus expected that the ”package” will be adopted without the ”access directive” in order to be able to ratify the Convention in time for the meeting of the Parties to the Convention in Almaty in May 2005. This assessment is further supported by the Environment Ministers’ political agreement of December 2004 regarding both the proposed regulation and the proposed decision, which, in the opinion of the Ministers, together pave the way for the Commission to ratify Aarhus on behalf of the EU next year. Whether or not this development is a regrettable one will be assessed in this article based on the results of a comparative study on access to justice in the (old) EU Member States undertaken in 2003/2004.
Copyright: | © Lexxion Verlagsgesellschaft mbH |
Quelle: | JEEPL 1/2005 (Februar 2005) |
Seiten: | 9 |
Preis: | € 16,00 |
Autor: | Miriam Dross |
Diesen Fachartikel kaufen... (nach Kauf erscheint Ihr Warenkorb oben links) | |
Artikel weiterempfehlen | |
Artikel nach Login kommentieren |
carboliq® - Direktverölung gemischter Kunststoffabfälle
© Witzenhausen-Institut für Abfall, Umwelt und Energie GmbH (4/2025)
Die Forderung nach Klimaneutralität dominiert die globale Diskussion über die Zukunft der Industriegesellschaft. Damit einher geht auch die Frage, wie der
Umgang mit Kunststoffen in Zukunft erfolgen wird.
Nutzungskonflikt zwischen Carbon-Capture-Anlagen und Fernwärme?
© Witzenhausen-Institut für Abfall, Umwelt und Energie GmbH (4/2025)
Die EEW Energy from Waste GmbH (EEW) hat sich das Ziel gesetzt, bis 2045 klimaneutral zu werden. Mit 17 Standorten verfügt EEW über eine Verbrennungskapazität von ca. 5 Millionen Tonnen Abfall pro Jahr.
Abfall- und Kreislaufwirtschaft in Deutschland im internationalen Vergleich - Spitzenplatz oder nur noch Mittelmaß?
© Witzenhausen-Institut für Abfall, Umwelt und Energie GmbH (4/2025)
Neben der Umstellung der künftigen Energieversorgung auf ein zu 100 % erneuerbares Energiesystem ist die Abfall- und Kreislaufwirtschaft die zweite zentrale Säule im Rahmen der globalen Transformation in eine klimaneutrale Wirtschaft und Gesellschaft.