The EC scheme for greenhouse gas emission allowance trading provides for a free of charge allocation of at least 95% of the allowances for the first trading period.
According to the Commission, State aid will, inter alia, always be involved if a Member State allocates more than 95% of the allowances free of charge, thereby foregoing public revenue. However, the Commission ignores that a free of charge allocation of allowances as such, too, constitutes State aid that is imputable to the Member States. By not requesting formal notification of the National Allocation Plans under Article 88(3) EC, the Commission seeks to avoid a strict examination of the State aid question. Considering “that any potential aid is likely to be compatible with the common market should it be assessed in accordance with Article 88(3) of the Treaty” is not sufficient for justifying such a State aid measure. Since the environmental objectives of emission trading can as well be achieved by e.g. auctioning the allowances, a free of charge allocation is not “essential” in the meaning of the exemption clauses in Article 87(3) EC. If the Commission embraces a pragmatic approach and decides to exempt such State aid on political grounds, its decision bears the danger of being annulled by the Court of First Instance.
Copyright: | © Lexxion Verlagsgesellschaft mbH |
Quelle: | EurUP 05/2004 (Oktober 2004) |
Seiten: | 8 |
Preis: | € 32,00 |
Autor: | Prof. Dr. Christian Koenig René Pfromm |
Diesen Fachartikel kaufen... (nach Kauf erscheint Ihr Warenkorb oben links) | |
Artikel weiterempfehlen | |
Artikel nach Login kommentieren |
carboliq® - Direktverölung gemischter Kunststoffabfälle
© Witzenhausen-Institut für Abfall, Umwelt und Energie GmbH (4/2025)
Die Forderung nach Klimaneutralität dominiert die globale Diskussion über die Zukunft der Industriegesellschaft. Damit einher geht auch die Frage, wie der
Umgang mit Kunststoffen in Zukunft erfolgen wird.
Nutzungskonflikt zwischen Carbon-Capture-Anlagen und Fernwärme?
© Witzenhausen-Institut für Abfall, Umwelt und Energie GmbH (4/2025)
Die EEW Energy from Waste GmbH (EEW) hat sich das Ziel gesetzt, bis 2045 klimaneutral zu werden. Mit 17 Standorten verfügt EEW über eine Verbrennungskapazität von ca. 5 Millionen Tonnen Abfall pro Jahr.
Abfall- und Kreislaufwirtschaft in Deutschland im internationalen Vergleich - Spitzenplatz oder nur noch Mittelmaß?
© Witzenhausen-Institut für Abfall, Umwelt und Energie GmbH (4/2025)
Neben der Umstellung der künftigen Energieversorgung auf ein zu 100 % erneuerbares Energiesystem ist die Abfall- und Kreislaufwirtschaft die zweite zentrale Säule im Rahmen der globalen Transformation in eine klimaneutrale Wirtschaft und Gesellschaft.