The UK Emissions Trading Scheme, launched in spring 2002 as the world’s first economy-wide trading system for greenhouse gases, was designed to establish the UK’s role as a world leader in the field of emissions trading, even before similar trading systems were put in place on an European or international scale.
In spring 2003, when the results of the first trading year under the scheme were published, Government officials felt encouraged to draw up a rosy picture of clear success in terms of market activity and compliance status with respect to current emissions reduction targets set under the scheme. The following article shows that neither the 1st year’s market activity and compliance figures nor the basic foundations of the whole trading system are far from being indisputable as long as massive overachievements against annual targets were apparently reached by doing nothing more than business as usual and costs arising from the purchase of allowances on the market can be easily compensated or are even outweighed by subsidies provided by the Government. Moreover, evidence is looming up that in particular the voluntary nature of the scheme could have been one of the main obstacles for achieving a balanced market with a reasonable and stable price structure. Eventually, the article provides for an overview as to the recent developments in the ongoing implementation of the EU Emissions Trading Scheme from which the recently accomplished preparation of the Draft National Allocation Plan is certainly the most outstanding feature.
Copyright: | © Lexxion Verlagsgesellschaft mbH |
Quelle: | EurUP 01/2004 (Januar 2004) |
Seiten: | 11 |
Preis: | € 32,00 |
Autor: | Tankred Schuhmann |
Diesen Fachartikel kaufen... (nach Kauf erscheint Ihr Warenkorb oben links) | |
Artikel weiterempfehlen | |
Artikel nach Login kommentieren |
carboliq® - Direktverölung gemischter Kunststoffabfälle
© Witzenhausen-Institut für Abfall, Umwelt und Energie GmbH (4/2025)
Die Forderung nach Klimaneutralität dominiert die globale Diskussion über die Zukunft der Industriegesellschaft. Damit einher geht auch die Frage, wie der
Umgang mit Kunststoffen in Zukunft erfolgen wird.
Nutzungskonflikt zwischen Carbon-Capture-Anlagen und Fernwärme?
© Witzenhausen-Institut für Abfall, Umwelt und Energie GmbH (4/2025)
Die EEW Energy from Waste GmbH (EEW) hat sich das Ziel gesetzt, bis 2045 klimaneutral zu werden. Mit 17 Standorten verfügt EEW über eine Verbrennungskapazität von ca. 5 Millionen Tonnen Abfall pro Jahr.
Abfall- und Kreislaufwirtschaft in Deutschland im internationalen Vergleich - Spitzenplatz oder nur noch Mittelmaß?
© Witzenhausen-Institut für Abfall, Umwelt und Energie GmbH (4/2025)
Neben der Umstellung der künftigen Energieversorgung auf ein zu 100 % erneuerbares Energiesystem ist die Abfall- und Kreislaufwirtschaft die zweite zentrale Säule im Rahmen der globalen Transformation in eine klimaneutrale Wirtschaft und Gesellschaft.