The Federal Building Code (Baugesetzbuch) allows, under certain conditions, that development plans are adopted by recourse to an accelerated procedure. This procedure involves far reaching advantages, not only in relation to time and cost. It implies that the administration may refrain from early public participation and from conducting an environmental audit.
Furthermore, development plans adopted on the basis of the accelerated procedure may deviate from the guidelines included in the preparatory land-use plan. Finally, in the accelerated procedure, interventions in nature and landscape that are to be expected due to the preparation of the development plan are considered to have taken place or to have been permitted prior to the planning decision. However, the choice of the accelerated procedure is subject to strict legal requirements. In particular, § 13a para. 1 sentence 4 of the Baugesetzbuch stipulates for reasons of European and environmental law that a development plan is inadmissible under the accelerated procedure if it establishes the admissibility of a project that is subject to an obligation to carry out an environmental impact assessment. The question therefore arises as towhether there is any roomin practice for the application of the accelerated procedure. This article is dedicated to this issue.
Copyright: | © Lexxion Verlagsgesellschaft mbH |
Quelle: | EurUp 02/2019 (Mai 2019) |
Seiten: | 15 |
Preis: | € 32,00 |
Autor: | Dr. Jochen Kerkmann |
Diesen Fachartikel kaufen... (nach Kauf erscheint Ihr Warenkorb oben links) | |
Artikel weiterempfehlen | |
Artikel nach Login kommentieren |
Maßnahmen zur Klimaanpassung sächsischer Talsperren
© Springer Vieweg | Springer Fachmedien Wiesbaden GmbH (5/2025)
Die Landestalsperrenverwaltung des Freistaates Sachsen (LTV) betreibt aktuell insgesamt 87 Stauanlagen, darunter 25 Trinkwassertalsperren. Der Stauanlagenbestand ist historisch gewachsen und wurde für unterschiedliche Zwecke errichtet.
carboliq® - Direktverölung gemischter Kunststoffabfälle
© Witzenhausen-Institut für Abfall, Umwelt und Energie GmbH (4/2025)
Die Forderung nach Klimaneutralität dominiert die globale Diskussion über die Zukunft der Industriegesellschaft. Damit einher geht auch die Frage, wie der
Umgang mit Kunststoffen in Zukunft erfolgen wird.
Nutzungskonflikt zwischen Carbon-Capture-Anlagen und Fernwärme?
© Witzenhausen-Institut für Abfall, Umwelt und Energie GmbH (4/2025)
Die EEW Energy from Waste GmbH (EEW) hat sich das Ziel gesetzt, bis 2045 klimaneutral zu werden. Mit 17 Standorten verfügt EEW über eine Verbrennungskapazität von ca. 5 Millionen Tonnen Abfall pro Jahr.