This article revisits the debate whether domestic law of a coastal State is only applicable in its Exclusive Economic Zone (EEZ) if that State has expressly or implicitly extended the scope of application of the relevant provisions of domestic law to this maritime zone.
Not with standing the fact that the United Nations Convention on the Law of the Sea (UNCLOS) does not seem to provide a clear answer to this question, this paper argues that the view advocating that domestic law would be automatically applicable in the EEZ and that, thus, a declaration extending the scope of application of the relevant rules and principles to this zone would not be necessary, ought to be dismissed. By referring to the example of foreign-flagged liftboats, it furthermore provides an analysis of how to distinguish ships from platforms under the UNCLOS, and attempts to demonstrate that the coastal State is generally not entitled to subject such vessels to its jurisdiction, even though they are operated in the EEZ for the purpose of constructing offshore wind energy platforms (with regard to which the coastal State exercises exclusive jurisdiction under the UNCLOS).
Copyright: | © Lexxion Verlagsgesellschaft mbH |
Quelle: | EurUp 04/2018 (November 2018) |
Seiten: | 13 |
Preis: | € 32,00 |
Autor: | Prof. Dr. Alexander Proelß |
Diesen Fachartikel kaufen... (nach Kauf erscheint Ihr Warenkorb oben links) | |
Artikel weiterempfehlen | |
Artikel nach Login kommentieren |
carboliq® - Direktverölung gemischter Kunststoffabfälle
© Witzenhausen-Institut für Abfall, Umwelt und Energie GmbH (4/2025)
Die Forderung nach Klimaneutralität dominiert die globale Diskussion über die Zukunft der Industriegesellschaft. Damit einher geht auch die Frage, wie der
Umgang mit Kunststoffen in Zukunft erfolgen wird.
Nutzungskonflikt zwischen Carbon-Capture-Anlagen und Fernwärme?
© Witzenhausen-Institut für Abfall, Umwelt und Energie GmbH (4/2025)
Die EEW Energy from Waste GmbH (EEW) hat sich das Ziel gesetzt, bis 2045 klimaneutral zu werden. Mit 17 Standorten verfügt EEW über eine Verbrennungskapazität von ca. 5 Millionen Tonnen Abfall pro Jahr.
Abfall- und Kreislaufwirtschaft in Deutschland im internationalen Vergleich - Spitzenplatz oder nur noch Mittelmaß?
© Witzenhausen-Institut für Abfall, Umwelt und Energie GmbH (4/2025)
Neben der Umstellung der künftigen Energieversorgung auf ein zu 100 % erneuerbares Energiesystem ist die Abfall- und Kreislaufwirtschaft die zweite zentrale Säule im Rahmen der globalen Transformation in eine klimaneutrale Wirtschaft und Gesellschaft.