Klimaanpassungsrecht in der Schweiz

Ansätze zur verwaltungsrechtlichen Systematisierung der Ziele und Instrumente

In Switzerland, climate adaptation is establishing itself as the second pillar of climate law alongside climate protection. This gives rise to approaches for the systematization of climate adaptation law as a classic form of administrative law. Relevant standards can be found at federal level in climate-protection and CO2- egislation. However, the role of the Federal government is primarily to provide financial support to the cantons in the maintenance of protective forests. Ofparticular interest fromanadministrative lawperspectiveare the cantonal regulations onclimateadaptationplanning and the integration of climate adaptation into spatial planning and building regulations. The Climate Act of the canton of Fribourg is exemplary. The canton of Zurich has issued important legal provisions on climate-adapted settlement development. Police law plays an important role in the resettlement of people as a result of natural hazards. Entry and use bans can be based on this. Climate adaptation is thus embedded in classic administrative law structures. In contrast, thematerial conflicts of objectives remain unresolved: cost considerations and serious restrictions on fundamental rights whenmaintaining or clearing settlements as well as the simultaneous densification and greening of the settlement area.



Copyright: © Lexxion Verlagsgesellschaft mbH
Quelle: Eurup 01/2025 (Februar 2025)
Seiten: 9
Preis: € 32,00
Autor: Prof. Dr. Andreas Glaser
 
 Diesen Fachartikel kaufen...
(nach Kauf erscheint Ihr Warenkorb oben links)
 Artikel weiterempfehlen
 Artikel nach Login kommentieren


Login

ASK - Unser Kooperationspartner
 
 


Unsere content-Partner
zum aktuellen Verzeichnis



Unsere 3 aktuellsten Fachartikel

carboliq® - Direktverölung gemischter Kunststoffabfälle
© Witzenhausen-Institut für Abfall, Umwelt und Energie GmbH (4/2025)
Die Forderung nach Klimaneutralität dominiert die globale Diskussion über die Zukunft der Industriegesellschaft. Damit einher geht auch die Frage, wie der Umgang mit Kunststoffen in Zukunft erfolgen wird.

Nutzungskonflikt zwischen Carbon-Capture-Anlagen und Fernwärme?
© Witzenhausen-Institut für Abfall, Umwelt und Energie GmbH (4/2025)
Die EEW Energy from Waste GmbH (EEW) hat sich das Ziel gesetzt, bis 2045 klimaneutral zu werden. Mit 17 Standorten verfügt EEW über eine Verbrennungskapazität von ca. 5 Millionen Tonnen Abfall pro Jahr.

Abfall- und Kreislaufwirtschaft in Deutschland im internationalen Vergleich - Spitzenplatz oder nur noch Mittelmaß?
© Witzenhausen-Institut für Abfall, Umwelt und Energie GmbH (4/2025)
Neben der Umstellung der künftigen Energieversorgung auf ein zu 100 % erneuerbares Energiesystem ist die Abfall- und Kreislaufwirtschaft die zweite zentrale Säule im Rahmen der globalen Transformation in eine klimaneutrale Wirtschaft und Gesellschaft.