The achievement of the national climate protection targets poses major challenges for German planning law. Since the Federal Climate Protection Act only contains a political programplan (climate protection program) and does not provide for any effective implementation instruments, the climate protection targets require additional methods of implementation outside of the Climate Protection Act.
This includes new planning instruments for the energy sector (system development planning) and the transport sector (mobility planning). They serve as instruments for the preparation of non-legislative sector-specificmeasures, serve the sector-specific coordination needs (under the condition that the GHG reduction targets are met), and fulfill a federal coordination function. Such new planning instruments challenge the German constitutional order of competences both with regard to legislative competences and with regard to the administrative competences of the Länder. The article argues that there is actually room for the federal legislator to involve state and local administration to a greater extent in new planning instruments.
Copyright: | © Lexxion Verlagsgesellschaft mbH |
Quelle: | EurUp 02/2021 (Mai 2021) |
Seiten: | 11 |
Preis: | € 32,00 |
Autor: | Prof. Dr. Georg Hermes |
Diesen Fachartikel kaufen... (nach Kauf erscheint Ihr Warenkorb oben links) | |
Artikel weiterempfehlen | |
Artikel nach Login kommentieren |
carboliq® - Direktverölung gemischter Kunststoffabfälle
© Witzenhausen-Institut für Abfall, Umwelt und Energie GmbH (4/2025)
Die Forderung nach Klimaneutralität dominiert die globale Diskussion über die Zukunft der Industriegesellschaft. Damit einher geht auch die Frage, wie der
Umgang mit Kunststoffen in Zukunft erfolgen wird.
Nutzungskonflikt zwischen Carbon-Capture-Anlagen und Fernwärme?
© Witzenhausen-Institut für Abfall, Umwelt und Energie GmbH (4/2025)
Die EEW Energy from Waste GmbH (EEW) hat sich das Ziel gesetzt, bis 2045 klimaneutral zu werden. Mit 17 Standorten verfügt EEW über eine Verbrennungskapazität von ca. 5 Millionen Tonnen Abfall pro Jahr.
Abfall- und Kreislaufwirtschaft in Deutschland im internationalen Vergleich - Spitzenplatz oder nur noch Mittelmaß?
© Witzenhausen-Institut für Abfall, Umwelt und Energie GmbH (4/2025)
Neben der Umstellung der künftigen Energieversorgung auf ein zu 100 % erneuerbares Energiesystem ist die Abfall- und Kreislaufwirtschaft die zweite zentrale Säule im Rahmen der globalen Transformation in eine klimaneutrale Wirtschaft und Gesellschaft.