Use of Solid Recovered Fuels in the Cement Industry

The European Union Directive 2000/76/EC on the Incineration of Waste limits emissions to air, only, however, so far there are still no limits considering the levels of pollutants in the fuels, residues or products themselves when waste fuels are burnt in co-incineration plants. To overcome this shortage, the Guideline for Waste Fuels and the Waste Incineration Directive, which define quality criteria for waste fuels burnt in co-incineration plants, have been issued in Austria. According to this legal framework, waste fuels are waste that is used entirely or to a relevant extent for the purpose of energy generation and which satisfies the quality criteria laid down in the Waste Incineration Directive.

This contribution describes the legal, material, plant and economic developments and properties as well as the quality and quality assurance of Solid Recovered Fuels (SRF) that are increasingly used in a wide range of co-incineration plants. In Austria, the quality criteria for waste fuels burnt in co-incineration plants are defined in the Guideline for Waste Fuels and the Waste Incineration Directive, where limits are given for the heavy metals content which are related to the heating value. The statistics about commercial and industrial amount of waste which is used for manufacturing of SRF, together with the statistics about treatment plants - Mechanical Biological Treatment plant (MBT) - and SRF-application plants - Cement Production Plants (CPP) - as well as the trends on SRF - substitution rates in Austria, Germany, EU 27 and Global are described. Additionally, the challenges of SRF developments and properties in modern waste management and its impacts on the resulting waste quality and waste processing technology are presented by reporting comprehensive examples. Another focus is the description of technical developments that will allow a one hundred percent substitution of primary fuels by secondary fuels produced out of different waste types. Also, the interdependencies between primary and secondary raw material markets and economic relevance by substituting primary material through different waste fuels are discussed on the basis of capacity model. Since first of January 2012, the quality assurance incl. waste information, sampling procedure, analysis etc. in SRF preparation plants (supplier) or cement production plants (user) has to be executed. Based on CEN/ TS-guidelines for SRF as well as national norms (ÖNORM), two common approaches for monitoring of SRF are presented.



Copyright: © Thomé-Kozmiensky Verlag GmbH
Quelle: Waste Management, Volume 4 (November 2014)
Seiten: 17
Preis: € 0,00
Autor: Univ.-Prof. DI Dr. mont. Roland Pomberger
Dipl.-Ing. Dr. mont. Renato Sarc
 
 Artikel nach Login kostenfrei anzeigen
 Artikel weiterempfehlen
 Artikel nach Login kommentieren


Login

ASK - Unser Kooperationspartner
 
 


Unsere content-Partner
zum aktuellen Verzeichnis



Unsere 3 aktuellsten Fachartikel

Verfassungsrechtliche Erfordernisse der Biodiversitätssicherung nach der Klimaschutzentscheidung des BVerfG
© Lexxion Verlagsgesellschaft mbH (6/2024)
Angesichts von drei miteinander verflochtenen tiefgreifenden Umweltkrisen - der Klimakrise, der Biodiversitätskrise und der weiterhin bestehenden Krise der Umweltverschmutzung - wird nach wirksamen politischen Ansätzen gesucht, den Problemen zu begegnen. In globaler Perspektive am ambitioniertesten - weil allumfassend - ist bislang die Transformationsstrategie des 'EuropeanGreenDeal' der EU-Kommission,1 die allerdings selbst in Schwierigkeiten geraten ist, sichtbar etwa in Kompromissen bei der Luftreinhaltepolitik, dem Zögern in der Weiterentwicklung der Chemikalienpolitik oder der Anerkennung fragwürdiger Risikotechnologien, wie etwa der Atomenergie, als Nachhaltigkeitsinvestition im Rahmen der EU-Taxonomie-Verordnung.

Möglichkeiten und Grenzen der Verfahrensbeschleunigung in Krisenzeiten durch Einschnitte bei UVP und SUP
© Lexxion Verlagsgesellschaft mbH (6/2024)
Dass Planungs- und Genehmigungsverfahren in Deutschland zu lange dauern, ist kein Geheimnis. Auch Jahrzehnte nach der Einleitung noch nicht abgeschlossene Großprojekte sind eher die Regel als die Ausnahme. Insbesondere die Klimakrise und die durch den Angriffskrieg der Russischen Föderation auf die Ukraine ausgelöste Energieversorgungskrise erfordern eine möglichst rasche Planung, Genehmigung und Umsetzung der benötigten Energieinfrastrukturvorhaben.

Meeresschutz und Klimawandel
© Lexxion Verlagsgesellschaft mbH (6/2024)
Zum Gutachten des Internationalen Seegerichtshofs im Fall 'Climate Change and International Law'