The EU's influence on environmental legislation in Europe is hard to understate. It is assumed that over 80% of all legislation touching environmental issues in the EU is actually derived from EU Directives or other EU Actions.
Is Brussels that powerful? Can the EU be a vector for environmental protection or is it a forum where lobbyists dominate to maintain a maybe questionable status quo?
The EU Institutions enact the most ambitious environmental legislation on the planet, nudging the world’s largest trading bloc to develop environmentally-friendly technologies. At the same time, many initiatives launched by the EU, even when translated into legally binding measures in the Member states, remain little more than good intentions.
As Secretary General of ESWET, Mr. Patrick Clerens has extensive experience in the dialogue that stakeholders (NGOs, media, lobbies, representations) such as ESWET maintain with the EU, which is itself composed of various bodies, that do not always share the same interests. This paper will therefore explain the role and powers of each of the three Major EU Institutions (Commission, Parliament and Council) and give examples of their action - successful or not - in the field of Waste legislation that affects the whole EU.
Copyright: | © Thomé-Kozmiensky Verlag GmbH |
Quelle: | Waste Management, Volume 3 (Oktober 2012) |
Seiten: | 8 |
Preis: | € 0,00 |
Autor: | Patrick Clerens Dipl.-Phys. Ph.D. Edmund Fleck Guillaume Perron-Piché |
Artikel nach Login kostenfrei anzeigen | |
Artikel weiterempfehlen | |
Artikel nach Login kommentieren |
Maßnahmen zur Klimaanpassung sächsischer Talsperren
© Springer Vieweg | Springer Fachmedien Wiesbaden GmbH (5/2025)
Die Landestalsperrenverwaltung des Freistaates Sachsen (LTV) betreibt aktuell insgesamt 87 Stauanlagen, darunter 25 Trinkwassertalsperren. Der Stauanlagenbestand ist historisch gewachsen und wurde für unterschiedliche Zwecke errichtet.
carboliq® - Direktverölung gemischter Kunststoffabfälle
© Witzenhausen-Institut für Abfall, Umwelt und Energie GmbH (4/2025)
Die Forderung nach Klimaneutralität dominiert die globale Diskussion über die Zukunft der Industriegesellschaft. Damit einher geht auch die Frage, wie der
Umgang mit Kunststoffen in Zukunft erfolgen wird.
Nutzungskonflikt zwischen Carbon-Capture-Anlagen und Fernwärme?
© Witzenhausen-Institut für Abfall, Umwelt und Energie GmbH (4/2025)
Die EEW Energy from Waste GmbH (EEW) hat sich das Ziel gesetzt, bis 2045 klimaneutral zu werden. Mit 17 Standorten verfügt EEW über eine Verbrennungskapazität von ca. 5 Millionen Tonnen Abfall pro Jahr.