Household Waste Composition: Residual Waste vs. Separately Collected Recyclables

The presented study was carried out in 2010/11 in 3 Bavarian cities (> 60,000 citizens): kerbside systems for residual waste (RW), bio-waste (BW), paper & paper-/cardboard (PPC), and lightweight packaging (LWP); bring system for recycling glass. The research approach is based on previous sorting analyses by the Bavarian Environment Agency: 2 sorting campaigns (summer/winter) in every city, classification of the urban areas in 3 areas (inner city/urban/suburban) for sampling, sieving the samples, manual sorting of the oversized particle (> 40 mm) into 41 fractions.

Residual waste: The investigations show a comparable amount of waste with an increase from suburban to inner city areas, mainly due to the organic fractions, PPC, and plastics. The RW composition corresponds to the Bavarian average: sieved fractions, organic, and hygiene products are the main components (61 %). The RW recycling potential in the three cities is similar and in spite of citizen-friendly kerbside systems comparatively high (68 %; mainly organic fractions, PPC, LWP, and recycling glass), due to an increased amount of recyclables in (inner) urban areas.
Bio-waste: The amount in the three cities is at the same level as RW, thus significantly higher than the Bavarian average. Both amount and capture efficiency decrease rapidly from the suburban (mainly garden waste) to the inner city areas. 98.3 % of BW is recyclable (sieved fractions, organics, kitchen paper, PPC), 1.7 % are impurities, half of these plastics.
Paper & paper-/cardboard: The amount is comparable in the three cities. It lies below the Bavarian average. PPC is gathered about 90 % by PPC bins. Nearly 97 % are conform to the system, 3.1 % are impurities (especially composites, which provide one-third of the impurities).
Lightweight packaging: The impurities in the LWP vary from 21.6 to 40.6 % and increase with growing population density. The yellow bags/bins are less successful compared to the both other kerbside systems for recyclable fractions. Most impurities belong to non-packaging of the same materials, PPC, organics, and other composites.
Glass: Consolidated containers show for white glass the lowest proportion of wrong colors (1.0 - 1.5 %) and the largest proportion of impurities (3.0 - 4.6 %; mainly non-recycling glass, metals, organics, inerts like ceramics), for green glass the lowest content of non-compliant ingredients (0.4 - 0.8 % organics) and for brown glass the most wrong colors (4.2 - 9.2 %).



Copyright: © Lehrstuhl für Abfallverwertungstechnik und Abfallwirtschaft der Montanuniversität Leoben
Quelle: Depotech 2012 (November 2012)
Seiten: 4
Preis: € 2,00
Autor: Heinz-Uwe Riedel
C. Marb
 
 Diesen Fachartikel kaufen...
(nach Kauf erscheint Ihr Warenkorb oben links)
 Artikel weiterempfehlen
 Artikel nach Login kommentieren


Login

ASK - Unser Kooperationspartner
 
 


Unsere content-Partner
zum aktuellen Verzeichnis



Unsere 3 aktuellsten Fachartikel

Verfassungsrechtliche Erfordernisse der Biodiversitätssicherung nach der Klimaschutzentscheidung des BVerfG
© Lexxion Verlagsgesellschaft mbH (6/2024)
Angesichts von drei miteinander verflochtenen tiefgreifenden Umweltkrisen - der Klimakrise, der Biodiversitätskrise und der weiterhin bestehenden Krise der Umweltverschmutzung - wird nach wirksamen politischen Ansätzen gesucht, den Problemen zu begegnen. In globaler Perspektive am ambitioniertesten - weil allumfassend - ist bislang die Transformationsstrategie des 'EuropeanGreenDeal' der EU-Kommission,1 die allerdings selbst in Schwierigkeiten geraten ist, sichtbar etwa in Kompromissen bei der Luftreinhaltepolitik, dem Zögern in der Weiterentwicklung der Chemikalienpolitik oder der Anerkennung fragwürdiger Risikotechnologien, wie etwa der Atomenergie, als Nachhaltigkeitsinvestition im Rahmen der EU-Taxonomie-Verordnung.

Möglichkeiten und Grenzen der Verfahrensbeschleunigung in Krisenzeiten durch Einschnitte bei UVP und SUP
© Lexxion Verlagsgesellschaft mbH (6/2024)
Dass Planungs- und Genehmigungsverfahren in Deutschland zu lange dauern, ist kein Geheimnis. Auch Jahrzehnte nach der Einleitung noch nicht abgeschlossene Großprojekte sind eher die Regel als die Ausnahme. Insbesondere die Klimakrise und die durch den Angriffskrieg der Russischen Föderation auf die Ukraine ausgelöste Energieversorgungskrise erfordern eine möglichst rasche Planung, Genehmigung und Umsetzung der benötigten Energieinfrastrukturvorhaben.

Meeresschutz und Klimawandel
© Lexxion Verlagsgesellschaft mbH (6/2024)
Zum Gutachten des Internationalen Seegerichtshofs im Fall 'Climate Change and International Law'