The transport of contaminants in the subsurface is a very complex process and is influenced by a variety of factors. Such complex processes, as e.g. the pollutant transport, should be described with the aid of simplified equivalent models.
Under an equivalent model, a model with a simplified approach is to be understood, which considers only the essential aspects of processes, describes them abstract, and still delivers realistic results. With an abstract representation of the processes it should be allowed to accept boundary conditions that lead to a simple solution of the problem. As an outcome, the complex process can be described qualitatively and despite the simplified assumptions the results should deliver realistic values. A statement on the actual processes taking place here cannot be made, since these actions are described equivalently. Based on the underlying physical and chemical processes an equivalent model will be created for a particular case, and describes the transport of pollutants.
By using the equivalent mathematical models it will be attempted to obtain meaningful predictions about the spread of pollutant loads due to different occurring processes. The goal is to provide the application of analytical solutions by suitable abstraction of the actual processes involved in the model area. This fact has the advantage of exact mathematical solutions which results can be achieved more quickly. An extensive variation of various parameters in the imaged model area (chemical and physical substance/ground parameters) is in the context of quasisensitivity analysis in this way can be carried out efficiently.
Requirement for the usability of such methodological approaches is to provide a suitable description of actual processes in the study area, with the necessary assumption of simplified geometric boundary conditions and homogeneous conditions in the model area, which is a prerequisite for analytical solutions. The presented methodological approaches will ultimately represent suitable for practical planning tools for the prediction and interpretation of various remedial measures concerning the reduction or removal of contaminants from the subsurface. Here two models are presented that differ fundamentally in the modes of action of contaminant transport.
Copyright: | © Lehrstuhl für Abfallverwertungstechnik und Abfallwirtschaft der Montanuniversität Leoben |
Quelle: | Depotech 2012 (November 2012) |
Seiten: | 6 |
Preis: | € 3,00 |
Autor: | Dipl.-Ing. Andreas Schönberg Univ. Prof. Dipl.-Ing. Dr.techn. Harald Raupenstrauch Univ.Prof. Dipl.-Ing. Dr.techn. Dietmar Adam M. Zorzi J. Czeczil |
Diesen Fachartikel kaufen... (nach Kauf erscheint Ihr Warenkorb oben links) | |
Artikel weiterempfehlen | |
Artikel nach Login kommentieren |
Wasserwirtschaftliche Fachexkursion nach Namibia
© Springer Vieweg | Springer Fachmedien Wiesbaden GmbH (8/2025)
Fachexkursionen dienen dazu, den Horizont für das Fachgebiet zu erweitern und vor allem die Sinnhaftigkeit der späteren Aufgaben sichtbar zu machen. In Zeiten der Widerstände bei der Gestaltung der Umwelt, ob Wasserwirtschaft, Wasserbau, Abfallwirtschaft oder die Anpassung an den Klimawandel, kann so eine Einordnung des Gelernten und der Herausforderungen erfolgen.
Digitale Zwillinge stützen eine handlungsfähige blau-grüne Infrastruktur in der Stadt von Morgen
© Springer Vieweg | Springer Fachmedien Wiesbaden GmbH (6/2025)
Blau-grüne Infrastrukturen kombinieren ökologische, hydrologische und soziale Funktionen und sind so essenziell für die klimaresiliente Stadtentwicklung. Deren Planung, Steuerung und langfristige Funktionssicherung erfordern eine präzise, flächenhafte Erfassung und fortlaufende Bewertung des urbanen Wasserhaushalts. Digitale Zwillinge ermöglichen eine präzise Erfassung und Steuerung dieser Strukturen.
Naturbasierte Lösungen für den Schutz der Halligen vor dem steigenden Meeresspiegel
© Springer Vieweg | Springer Fachmedien Wiesbaden GmbH (6/2025)
Die nordfriesischen Halligen sind vor dem steigenden Meeresspiegel zu schützen. In einem Multi- Stakeholder-Ansatz sollen langfristige naturbasierte Lösungen zur Verringerung der Kantenerosion und nachhaltigen Förderung des Oberflächenwachstums gefunden werden