Pressure of Urbanisation and a Sustainable Sanitation Infrastructure: Experiences with a Research-Driven Planning Method in Northern Namibia

Improvements in sanitation infrastructure in developing countries are of major importance. CuveWaters, a research project working in the north of Namibia, is piloting decentralised technologies for water and sanitation. Technologically sophisticated concepts can easily clash with users’ needs and everyday behaviour. There is not always a shared understanding of planning and maintenance. A demand-responsive approach has therefore been developed. It aims to support the planning and implementation process and to include stakeholders prior to intervention, thus allowing mutual learning as a basis for a sustainable transformation process in urban areas. This paper discusses method development, empirical application and results.

Many sanitation projects fail because they only involve residents ex post in measures to boost acceptance and provide user training. It therefore follows that a combined explorative and participatory approach prior to technical implementation can create improvements. The demand-responsive approach presented here follows this path. Residents and local stakeholders are actively included right from the planning stage as the only way to ensure informed decisions on their part.
The technical advantages of the concept are plain to see: the decentralised wastewater treatment including a water re-use system can be incorporated into existing structures and extended on a modular basis. However, the results so far also show the challenges involved. The Town Council has very little experience of building sanitation infrastructure in settlements undergoing such dynamic change. Many challenges such as the lack of building materials or delays in delivery are of a technical nature. Others stem from the lines of communication in the planning process and the fact that Town Council has underestimated the effort required to bring about the requisite degree of behavioural change. Not only are the sanitary facilities a long-awaited improvement for the participating households; they also necessitate rethinking of domestic routines and everyday practices, a difficult step requiring attention before and in the early phase of operation. Town councils often take a hierarchical stance towards residents of informal settlements, tending to follow a top-down strategy. Such behaviour can prove counterproductive to the externally imposed participatory procedure. A further challenge is the reservation with which stakeholders view pro-investment strategies. This can impact on the ideological and/or material support given to a town council from other players in the scheme. And lastly, we would refer once again to the problematic lack of training. Given the current dynamics of population movement it remains a very tricky task to train staff to an appropriate level and retain their services.



Copyright: © DIV Deutscher Industrieverlag GmbH
Quelle: GWF International 2012 (September 2012)
Seiten: 7
Preis: € 7,00
Autor: Dr. Jutta Deffner
PD Dr. Thomas Kluge
Dipl.-Geo-Ökol. Katharina Müller
 
 Diesen Fachartikel kaufen...
(nach Kauf erscheint Ihr Warenkorb oben links)
 Artikel weiterempfehlen
 Artikel nach Login kommentieren


Login

ASK - Unser Kooperationspartner
 
 


Unsere content-Partner
zum aktuellen Verzeichnis



Unsere 3 aktuellsten Fachartikel

Verfassungsrechtliche Erfordernisse der Biodiversitätssicherung nach der Klimaschutzentscheidung des BVerfG
© Lexxion Verlagsgesellschaft mbH (6/2024)
Angesichts von drei miteinander verflochtenen tiefgreifenden Umweltkrisen - der Klimakrise, der Biodiversitätskrise und der weiterhin bestehenden Krise der Umweltverschmutzung - wird nach wirksamen politischen Ansätzen gesucht, den Problemen zu begegnen. In globaler Perspektive am ambitioniertesten - weil allumfassend - ist bislang die Transformationsstrategie des 'EuropeanGreenDeal' der EU-Kommission,1 die allerdings selbst in Schwierigkeiten geraten ist, sichtbar etwa in Kompromissen bei der Luftreinhaltepolitik, dem Zögern in der Weiterentwicklung der Chemikalienpolitik oder der Anerkennung fragwürdiger Risikotechnologien, wie etwa der Atomenergie, als Nachhaltigkeitsinvestition im Rahmen der EU-Taxonomie-Verordnung.

Möglichkeiten und Grenzen der Verfahrensbeschleunigung in Krisenzeiten durch Einschnitte bei UVP und SUP
© Lexxion Verlagsgesellschaft mbH (6/2024)
Dass Planungs- und Genehmigungsverfahren in Deutschland zu lange dauern, ist kein Geheimnis. Auch Jahrzehnte nach der Einleitung noch nicht abgeschlossene Großprojekte sind eher die Regel als die Ausnahme. Insbesondere die Klimakrise und die durch den Angriffskrieg der Russischen Föderation auf die Ukraine ausgelöste Energieversorgungskrise erfordern eine möglichst rasche Planung, Genehmigung und Umsetzung der benötigten Energieinfrastrukturvorhaben.

Meeresschutz und Klimawandel
© Lexxion Verlagsgesellschaft mbH (6/2024)
Zum Gutachten des Internationalen Seegerichtshofs im Fall 'Climate Change and International Law'