Influence of the revised German waste law on the source separated collection of organic waste and recyclables

In order to implement the European Waste Framework Directive into national legislation the present Closed Substance Cycle and Waste Management Act (KrW-/AbfG) has been amended. The new German waste law "Closed Substance Cycle Management Act (KrWG) is already adopted by the Lower German Federal Parliament but didn’t yet receive the approval of the upper house of German Federal Parliament and still remains in the conciliation committee. In this paper the regulations relevant for biowaste and the recyclable fraction in the new German Waste Law and the effects to be expected are presented.

As of December 2008 the Directive 2008/98/EG of the European Parliament and the European Council (Waste Framework Directive) came into force. Target of the Directive is to reduce the harmful effects on the processing and management of wastes, and the total effects on the resources consumption and to improve the resource efficiency of Waste Management. The Waste Framework Directive should have been implemented in national legislation until December 12th, 2011.
In connection with the implementation of the EU Legislation the existing Closed substance Cycle and Waste Management Law/Waste Law (KrW-/AbfG) shall be advanced by the new 'Law to support the closed substance cycle and to assure the sustainable management of wastes (Closed Substance Cycle Management Act - KrWG). The core of the new German waste law KrWG is the new five stages waste hierarchy. It stipulates the sequence of the stages as of waste avoidance, recycling, re-use and others, among them energy recovery of wastes and finally the waste disposal step. From the aspect of environmental protection priority must be given to the best option. Technical, economic and social impacts have to be considered besides the ecological effects.
The new German waste law KrWG was adopted by the Federal Parliament in Germany on 10/28/2011 and then forwarded to the Federal Council. On the meeting of 11/25/2011 it decided to call the Arbitration Commission, whereby criticism of the regulations is directed to the legal obligation to hand-over waste in the context of commercial collection (§ 17, article 3). No agreement was achieve in the Arbitration Commission between the Federal Parliament and the Federal Council and thus the decision was postponed until 2012. The next meeting of the Arbitration Commission will be in the third week of January 2012 and the next meeting of the Federal Council Germany is on 10th February 2012.



Copyright: © Arbeitsgemeinschaft Stoffspezifische Abfallbehandlung ASA e.V.
Quelle: 9. Recyclingtage 2012 (September 2012)
Seiten: 6
Preis: € 3,00
Autor: Dr.-Ing. Gabriele Becker
 
 Diesen Fachartikel kaufen...
(nach Kauf erscheint Ihr Warenkorb oben links)
 Artikel weiterempfehlen
 Artikel nach Login kommentieren


Login

ASK - Unser Kooperationspartner
 
 


Unsere content-Partner
zum aktuellen Verzeichnis



Unsere 3 aktuellsten Fachartikel

Folgen und Perspektiven für eine klimaschonende Nutzung kohlenstoffreicher Böden in der Küstenregion Niedersachsens
© Springer Vieweg | Springer Fachmedien Wiesbaden GmbH (10/2025)
Der Schutz von Mooren und somit kohlenstoffreicher Böden ist ein zentrales Element erfolgreicher Klimaschutzstrategien. Am Beispiel der Küstenregion Niedersachsens wird deutlich, welche sozioökonomischen Folgen eine Wiedervernässung ohne wirtschaftliche Nutzungsperspektiven nach sich ziehen kann. Eine transformative Moornutzung kann nur gelingen, wenn wissenschaftliche Erkenntnisse, politische Rahmenbedingungen, soziale Akzeptanz und ökonomische Realitäten ineinandergreifen.

Zur Berücksichtigung globaler Klimafolgen bei der Zulassung von Abfallentsorgungsanlagen
© Lexxion Verlagsgesellschaft mbH (9/2025)
Der Text untersucht, wie Klimafolgenprüfungen bei Deponien und Abfallanlagen rechtlich einzuordnen sind. Während das UVPG großräumige Klimaauswirkungen fordert, lehnt das BVerwG deren Prüfung im Immissionsschutzrecht ab. Daraus ergeben sich offene Fragen zur Zulassung und planerischen Abwägung von Deponien.

In-situ-Erhebung der Schädigung von Fischen beim Durchgang großer Kaplan-Turbinen
© Springer Vieweg | Springer Fachmedien Wiesbaden GmbH (9/2025)
Schädigungen der heimischen Fischarten Aitel, Nase und Äsche bei der Turbinenpassage wurde mittels HI-Z-Tags an zwei mittelgroßen Laufkraftwerken untersucht. Bei juvenilen Fischen wurden Überlebensraten (48 h) zwischen 87 % und 94 % gefunden, bei den adulten Fischen zwischen 75 % und 90 %. Die geringeren Schädigungen am Murkraftwerk im Vergleich zum Draukraftwerk können plausibel durch eine geringere Zahl an Turbinenflügeln (vier statt fünf), eine geringere Fallhöhe und eine etwas langsamer laufende Turbine erklärt werden.