Implementation of the European Industrial Emissions Directive

The Industrial Emissions Directive (Directive 2010/75/EU), abbreviated IED, is based on a 2007 proposal by the European Commission. In 2010 it was passed by the European Council and the European Parliament, published in the Official Journal 17 December 2010 and it became effective 7 January 2011. There is a two-year time interval for its transposition into national law ending 7 January 2013. The intentions were to review and to simplify existing regulations for industrial facilities and to combine them into one legal provision that is this new directive. Moreover, a better application of the reference documents on best available techniques (BAT) shall be achieved in regard to permit approvals for industrial facilities. The following gives an overview on how the directive’s aims are to be achieved and outlines its impact on the incineration and co-incineration of waste.

With effect from 7 January 2014 the IED replaces the IPPC-Directive concerning integrated pollution prevention and control (Directive 2008/1/EC), Directive 1999/13/EC on reducing emissions of volatile organic compounds (VOCs), Directive 2000/76/EC on waste incineration; and three Directives on titanium dioxide: Directive 78/176/EEC on titanium dioxide industrial waste; Directive 82/883/EEC on the surveillance and monitoring of titanium dioxide waste; Directive 92/112/EEC on the reduction of titanium dioxide industrial waste. In addition, with effect from 1 January 2016 the IED replaces Directive 2001/80/ EC on the limitation of emissions of certain pollutants from large combustion plants. Via extensive research over the course of two years the Commission analysed and revised the existing Directives. During the legislative procedure European Parliament and the European Council have made some minor revisions (Recast-procedure). The According to the EU Commission, the recast of existing directives aims to achieve a significant benefit on the environment and human health and at the same time securing efficiency of costs and technical innovations. In addition this new directive’s major thrust is to amend and simplify existing legislation. Clearing the current legal framework of redundancies and unneeded administrative burdens1 shortcomings in the current legislation that lead to unsatisfactory implementation and difficulties in Community enforcement actions2 are to be compensated.



Copyright: © TK Verlag - Fachverlag für Kreislaufwirtschaft
Quelle: Waste Management, Volume 2 (September 2011)
Seiten: 6
Preis: € 0,00
Autor: Prof. Dr. Andrea Versteyl
 
 Artikel nach Login kostenfrei anzeigen
 Artikel weiterempfehlen
 Artikel nach Login kommentieren


Login

ASK - Unser Kooperationspartner
 
 


Unsere content-Partner
zum aktuellen Verzeichnis



Unsere 3 aktuellsten Fachartikel

Bedeutung und Grenzen der Produktverantwortung für den Klimaschutz
© Lexxion Verlagsgesellschaft mbH (6/2024)
Klimaschutz prägt das Kreislaufwirtschafts- und Abfallrecht durchgehend. Er spielt etwa eine mehrfache Rolle bei der Zulassung von Abfallentsorgungsanlagen.1 Umgekehrt hat die Kreislaufwirtschaft eine sehr bedeutsame Rolle für den Klimaschutz. Das BVerfG spricht in seinem Klimabeschluss eigens die Änderung von Produktionsverfahren zur Klimaneutralität an: Der Gesetzgeber muss u.a. frühzeitig aufzeigen, welche Produkte erheblich umzugestalten sind. Zwar hat er dabei eine weitgehende Gestaltungsfreiheit. Jedoch ist eine Politik zu entwickeln, die insgesamt die selbst gesetzten Klimaziele zu erreichen verspricht.

Pumpspeicher - Besser als ihr Ruf?
© Springer Vieweg | Springer Fachmedien Wiesbaden GmbH (4/2024)
Gemäß der Taxonomie-Verordnung müssen Pumpspeicher als einzige Energiespeichertechnologie nachweisen, dass ihre Treibhausgasemissionen während ihres Lebenszyklus geringer als 100 g CO2 pro kWh sind. Nachfolgend werden Lebenszyklusanalysen eines Pumpspeichers, einer Batterie sowie eines Wasserstoffspeichers durchgeführt und miteinander verglichen. Darüber hinaus wird auf den zukünftigen Rohstoffbedarf sowie geo-, ressourcen- und industriepolitische Herausforderungen durch die neuen Energiespeichertechnologien hingewiesen.

Erfahrungen bei der Beratung von Vergärungs- und Kompostierungsanlagen
© Witzenhausen-Institut für Abfall, Umwelt und Energie GmbH (4/2024)
Die Verwendung von Biogut- und Grüngutkompost ist eine Möglichkeit, Nährstoffdefizite im Ökolandbau zu vermeiden sowie die Bodenfruchtbarkeit zu erhalten und sogar zu steigern.