Back in the early 1980’s regional planners recognized that many landfills were close to their maximum capacity and new waste sites were difficult to open due to increased environmental / ground water protection requirements as well as the increasing resistance from nearby citizens who feared the emissions and increased traffic could decrease the value of their property.
Studies indicated that Germany would run out of landfill capacity by the early 1990’s. Incineration of waste has been the preferred alternative of waste treatment, recycling technology for plastics, the dominating material in the largest waste stream (packaging) has been very basic. Diverting (packaging) waste away from landfill to incineration and recycling has been the alternative chosen to extend the usage of landfill until other alternatives have been developed. New incineration and recycling plants have required significant investments, which would result in increased local taxes, a step politicians did not want to take. That has been the time when the concept of ‘Extended Producer Responsibility (EPR)’ moved out of academic circles and into the political discussion. EPR is an extension of the ‚polluter pays principle’, considering the producer to be responsible for the environmental impact throughout its lifetime, even if the product is sold and in the hands of a different person/legal entity who makes decisions regarding the use of the product independent from the producer. While EPR is covering in principle the entire life cycle of a product, it has been mainly applied for waste legislation. The first country using EPR as a basis for legislation has been Germany, whose ‘Kreislaufwirtschaftsgesetz’ is based on the EPR principle.
Copyright: | © TU Dresden - Institut für Abfall- und Kreislaufwirtschaft |
Quelle: | 20 Jahre Abfallwirtschaft, Herstellerverantwortung, Produktpolitik (September 2011) |
Seiten: | 2 |
Preis: | € 1,00 |
Autor: | Klaus Hieronymi |
Diesen Fachartikel kaufen... (nach Kauf erscheint Ihr Warenkorb oben links) | |
Artikel weiterempfehlen | |
Artikel nach Login kommentieren |
Maßnahmen zur Klimaanpassung sächsischer Talsperren
© Springer Vieweg | Springer Fachmedien Wiesbaden GmbH (5/2025)
Die Landestalsperrenverwaltung des Freistaates Sachsen (LTV) betreibt aktuell insgesamt 87 Stauanlagen, darunter 25 Trinkwassertalsperren. Der Stauanlagenbestand ist historisch gewachsen und wurde für unterschiedliche Zwecke errichtet.
carboliq® - Direktverölung gemischter Kunststoffabfälle
© Witzenhausen-Institut für Abfall, Umwelt und Energie GmbH (4/2025)
Die Forderung nach Klimaneutralität dominiert die globale Diskussion über die Zukunft der Industriegesellschaft. Damit einher geht auch die Frage, wie der
Umgang mit Kunststoffen in Zukunft erfolgen wird.
Nutzungskonflikt zwischen Carbon-Capture-Anlagen und Fernwärme?
© Witzenhausen-Institut für Abfall, Umwelt und Energie GmbH (4/2025)
Die EEW Energy from Waste GmbH (EEW) hat sich das Ziel gesetzt, bis 2045 klimaneutral zu werden. Mit 17 Standorten verfügt EEW über eine Verbrennungskapazität von ca. 5 Millionen Tonnen Abfall pro Jahr.