Being able to challenge a decision taken by an administrative body, regulatory authority, or junior court is a concept with which most individuals and corporate entities will be instinctively familiar. It is a principle which lies at the heart of the majority of developed legal systems around the world. However, the commercial stakeholders operating within the CDM are an exception; for them there is no appeal from the decisions of the CDM Executive Board.
Although understandable, given the genesis of the CDM arrangements as a supra-national creature of stature as opposed to a domestic body, the reality is that the CDM is a forum with a direct interface with private (non-state) actors and their interests. This absence of recognition has caused significant concern and, in the view of some, is symptomatic of an institutional approach which threatens to undermine the CDM. This article makes a case for introducing an appeals process in the context of both the CDM specific debate and in the wider setting of the principles of rule of law and the separation of powers. Against this background, the article evaluates some key elements which a CDM appeals framework might embody and explains some of the options available to the CDM institutions, should they take steps to implement a new framework.
Copyright: | © Lexxion Verlagsgesellschaft mbH |
Quelle: | Issue 3/2010 (Oktober 2010) |
Seiten: | 11 |
Preis: | € 41,65 |
Autor: | RA Dr. Ludger Giesberts Alexander Sarac |
Diesen Fachartikel kaufen... (nach Kauf erscheint Ihr Warenkorb oben links) | |
Artikel weiterempfehlen | |
Artikel nach Login kommentieren |
carboliq® - Direktverölung gemischter Kunststoffabfälle
© Witzenhausen-Institut für Abfall, Umwelt und Energie GmbH (4/2025)
Die Forderung nach Klimaneutralität dominiert die globale Diskussion über die Zukunft der Industriegesellschaft. Damit einher geht auch die Frage, wie der
Umgang mit Kunststoffen in Zukunft erfolgen wird.
Nutzungskonflikt zwischen Carbon-Capture-Anlagen und Fernwärme?
© Witzenhausen-Institut für Abfall, Umwelt und Energie GmbH (4/2025)
Die EEW Energy from Waste GmbH (EEW) hat sich das Ziel gesetzt, bis 2045 klimaneutral zu werden. Mit 17 Standorten verfügt EEW über eine Verbrennungskapazität von ca. 5 Millionen Tonnen Abfall pro Jahr.
Abfall- und Kreislaufwirtschaft in Deutschland im internationalen Vergleich - Spitzenplatz oder nur noch Mittelmaß?
© Witzenhausen-Institut für Abfall, Umwelt und Energie GmbH (4/2025)
Neben der Umstellung der künftigen Energieversorgung auf ein zu 100 % erneuerbares Energiesystem ist die Abfall- und Kreislaufwirtschaft die zweite zentrale Säule im Rahmen der globalen Transformation in eine klimaneutrale Wirtschaft und Gesellschaft.