The activities of public water supply, waste water treatment and urban solid waste management are public services of a structural nature essential to general well-being, public health and the collective security of communities and businesses and environmental protection. These services should be governed by the principles of universal access, service continuity and quality, and price efficiency and equity. In the cases of public water supply and waste water treatment in particular, these services are natural local or regional monopolies, which requires a form of regulation that overcomes the absence of the self-regulation mechanisms that characterise competitive markets. In the absence of regulation, there are no incentives for operators to improve their efficiency and there is a risk of operators’ interests prevailing over those of users, with the risk that users will receive lower quality services at higher prices.
Waste management policies have evolved in recent years as a result of everincreasing volumes and dangerousness of waste and enhanced public awareness over the topic. In addition, the operation of private funded companies on a monopoly market has created the need for better regulation. IRAR - Instituto Regulador de Águas e Resíduos (Portuguese Institute for the Regulation of Water and Waste) is the Portuguese state institution responsible for the regulation of the public water supply, urban wastewater and solid waste management services. In this role, IRAR has defined a regulatory model for the sector in Portugal, with an emphasis on two major action areas: i) structural regulation of the sector, and ii) regulation of the operators’ behaviour in the sector.
Copyright: | © IWWG International Waste Working Group |
Quelle: | Specialized Session D (Oktober 2007) |
Seiten: | 10 |
Preis: | € 10,00 |
Autor: | João Almeida Miguel Nunes |
Diesen Fachartikel kaufen... (nach Kauf erscheint Ihr Warenkorb oben links) | |
Artikel weiterempfehlen | |
Artikel nach Login kommentieren |
carboliq® - Direktverölung gemischter Kunststoffabfälle
© Witzenhausen-Institut für Abfall, Umwelt und Energie GmbH (4/2025)
Die Forderung nach Klimaneutralität dominiert die globale Diskussion über die Zukunft der Industriegesellschaft. Damit einher geht auch die Frage, wie der
Umgang mit Kunststoffen in Zukunft erfolgen wird.
Nutzungskonflikt zwischen Carbon-Capture-Anlagen und Fernwärme?
© Witzenhausen-Institut für Abfall, Umwelt und Energie GmbH (4/2025)
Die EEW Energy from Waste GmbH (EEW) hat sich das Ziel gesetzt, bis 2045 klimaneutral zu werden. Mit 17 Standorten verfügt EEW über eine Verbrennungskapazität von ca. 5 Millionen Tonnen Abfall pro Jahr.
Abfall- und Kreislaufwirtschaft in Deutschland im internationalen Vergleich - Spitzenplatz oder nur noch Mittelmaß?
© Witzenhausen-Institut für Abfall, Umwelt und Energie GmbH (4/2025)
Neben der Umstellung der künftigen Energieversorgung auf ein zu 100 % erneuerbares Energiesystem ist die Abfall- und Kreislaufwirtschaft die zweite zentrale Säule im Rahmen der globalen Transformation in eine klimaneutrale Wirtschaft und Gesellschaft.